Friday, August 13, 2010

MASTER MICROBES (MM)



MM-1 SAIZ 4 LITER
MASTER MICROBES (MM) adalah kumpulan mikroba pengurai (decomposer) semulajadi terutama bakteri, aktinomycetes, ragi, dan kulat. Untuk menguraikan berbagai sisa pepejal organik, rumah tangga, pertanian, peternakan, perikanan, dan industri disamping bertindak sebagai probiotik dan mengawal proses pembusukan (putrefacation).


KEGUNAAN MM

Penggunaan Master Microbes antara lain adalah seperti berikut:
• Inokulan (bioaktivator) untuk pengkomposan berbagai sisa pepejal organik dan
menghasilkan kompos bermutu tinggi .
• Inokulan untuk mempercepat penguraian buangan organik dalam tangki septik
sehingga lambatpenuh serta mengawal bau busuk danmengawal
pathogen (E. coli dan mikroba pathogen lainnya dalam tangki septik ).
• Inokulan untuk pengkomposan buangan industri kelapa sawit termasuk tandan kosong, industri kertas dan buangan hasil pertanian lainnya.
• Kadar penggunaan yang rendah dengan efektifivitas tinggi (100 gram untuk 1 – 10 m3 kompos)
• Praktikal untuk industri, rumah tangga, dan lain-liannya serta mesra alam.


APLIKASI MM

1. PENGKOMPOSAN SISA PEPEJAL ORGANIK


a. Larutkan inokulan Master Microbes atau campurkan 100 g dalam 50 -100 L air dan tambahkan 1 – 2 kg dedak, 100 - 200 g gula pasir dan 100 g Urea. Kemudian larut hingga merata. Selanjutnya dibiarkan sekitar 2 - 4 jam, dalam waktu tersebut lakukan pengadukan 2-3 kali.
b. Siramkan larutan tersebut pada tumpukan atau campuran bahan kompos secara merata (cukup untuk 1 – 10 m3 bahan kompos,


2. PENGURAIAN BUANGAN ORGANIK DALAM TANGKI SEPTIK



Aktifkan Master Microbes dengan melarutkan sekitar 5 - 10 gram (satu sudu makan) ke dalam 1 – 2 L air bekas cucian beras kemudian campur hingga merata. Biarkan 2 - 4 jam lalu masukan ke dalam tangki septik atau melalui kloset dengan aplikasi 1 - 2 kali/bulan.


3. PROBIOTIK


Probiotik adalah suplemen diet yang mengandung bakteria yang berguna dengan asid laktik bakteria sebagai mikrob yang paling umum dipakai mampu untuk mengubah gula (termasuk laktosa) dan karbohidrat lain menjadi asid laktik.
Probiotik bermaksud bakteria baik . MM akan merencatkan pertumbuhan bakteria patogen/bakteri jahat yang ada di usus manusia/ternakan.

4. MENGAWAL PROSES PEMBUSUKAN (PUTREFACION)

MM mampu mengurangkan paras ammonia terendah mencapai 0ppm dan bagi keadaan biasa adalah pada paras 5ppm. Ammonia adalah bahan oksidatif yang merangsang pertumbuhan mikrob pathogen. Antioksidan yang dihasilkan BM bertindak ke atas bahan organan dan berupaya memberhentikan proses pembusukan seterusnya menghalang penghasilan gas berbahaya, mengurangkan lalat dan serangga serta menghalang peyebaran penyakit berbahaya.

5. MERAWAT LONGKANG, SUNGAI DAN TASIK

Bagaimanakah MM ini bertindak dan diaplikasikan sebagai bahan pemusnah yang amat berkesan kepada pengurusan dan pemuliharaan alam sekitar, khususnya dalam pengurusan dan pemuliharaan sungai dan takungan-takungan air? Sebenarnya tidak sukar untuk BM ini diaplikasikan. Kaedah mudah ia diaplikasikan ialah dengan menempatkan bebola lumpur (yang diperbuat daripada tanah liat yang dicampur dengan cecair BM, bahan-bahan organik dan mineral) ke dalam sungai-sungai yang tercemar untuk proses pemulihan. Bebola lumpur diformulakan adalah untuk kesesuaian kes atau persekitaran, di mana ia mudah dilontar dan tenggelam di dalam air serta bertindak secara perlahan-lahan dari dasar air yang bertujuan untuk memecahkan molekul-molekul organik seperti sisa-sisa sampah, lumpur, logam berat dan sebagainya. Dalam keadaan tertentu tindakbalas bebola lumpur adalah sangat cepat dan ia mampu bertahan selama sebulan. Malah hasilnya juga kadang-kadang dapat dilihat dalam jangka masa yang singkat, iaitu kira-kira tiga hari selepas bebola lumpur tersebut dicampakkan ke dalam sungai.


Selain diaplikasikan ke atas sungai-sungai yang tercemar, bebola lumpur yang dipenuhi MM juga boleh diaplikasikan ke atas sumber-sumber takungan air yang lain seperti tasik dan kolam sebagai bahan pemusnah pencemaran yang amat berkesan. Walaupun bebola lumpur banyak diaplikasikan untuk tujuan perawatan air, namun kini penggunaannya adalah semakin meluas untuk tujuan ternakan air atau akuakultur yang bertujuan menjaga kualiti air dan memastikan kandungan mikroflora air adalah sentiasa seimbang. Dengan kaedah pengaplikasiannya yang mudah, bebola lumpur sangat sesuai dan praktikal bagi membantu menguruskan persekitaran dan ekosistem akuatik kita yang kini kian terancam akibat pelbagai bahan pencemar.
Kadar pengguanaan ialah 1 : 10,000 digunakan secara mingguan.

No comments:

Post a Comment